Převratný astronomický objev za podpory ČR

Mezinárodní organizace ESO (Evropská jižní observatoř), jíž je Česká republika členským státem od roku 2007, v tomto týdnu informovala o dalším převratném astronomickém objevu. Nedlouho po zprávě o nalezení soustavy potenciálně obyvatelných planet ve vzdálenosti 40 světelných let od planety Země přicházejí vědci pracující na observatořích ESO v severním Chile se zprávou o první detekci optického vlnění, které je ve spektru viditelného světla protějškem gravitačních vln, za jejichž popis byla letos udělena Nobelova cena.

Unikátní a dlouho hledaný jev zvaný „kilonova“ je výsledkem splynutí dvojice vzájemně obíhajících neutronových hvězd, při němž jsou do okolního kosmického prostoru rozptýleny těžké chemické prvky jako zlato nebo platina. Jev byl dosud popsán jen teoreticky. Nyní se vědcům poprvé podařilo zdroj optických vln, které jsou splynutím vyvolány, pozorovat, a to navzdory skutečnosti, že k události došlo ve vzdálenosti 130 milionů světelných let od planety Země. “Nestává se tak často, aby astronomové mohli být svědky počátku nové vědecké éry, ale nám se to přihodilo právě teď.” – těmito slovy přiblížila význam objevu členka výzkumného týmu Elena Pianová z boloňského astronomického institutu IASF. Objev rovněž poskytuje dosud nejsilnější důkaz, že krátké záblesky záření gama zaznamenané právě v souvislosti s gravitačními vlnami způsobuje spojení dvou neutronových hvězd.

Podrobnější informace o objevu lze nalézt na internetových stránkách ESO: http://www.eso.org/public/unitedkingdom/news/eso1733/

This artist’s impression shows two tiny but very dense neutron stars at the point at which they merge and explode as a kilonova. Such a very rare event is expected to produce both gravitational waves and a short gamma-ray burst, both of which were observed on 17 August 2017 by LIGO–Virgo and Fermi/INTEGRAL respectively. Subsequent detailed observations with many ESO telescopes confirmed that this object, seen in the galaxy NGC 4993 about 130 million light-years from the Earth, is indeed a kilonova. Such objects are the main source of very heavy chemical elements, such as gold and platinum, in the Universe.

Image obtained by ESO’s Gamma-ray Burst Optical/Near-infrared Detector (GROND) attached to the MPG/ESO 2.2-metre telescope at La Silla Observatory.
This image from the VIMOS instrument on ESO’s Very Large Telescope at the Paranal Observatory in Chile shows the galaxy NGC 4993, about 130 million light-years from Earth. The galaxy is not itself unusual, but it contains something never before witnessed, the aftermath of the explosion of a pair of merging neutron stars, a rare event called a kilonova (seen just above and slightly to the left of the centre of the galaxy). This merger also produced gravitational waves and gamma rays, both of which were detected by LIGO-Virgo and Fermi/INTEGRAL respectively.

Mezinárodní výzkumná organizace ESO v současné době sdružuje 15 členských států a provozuje nejvýkonnější a technicky nejpokročilejší astronomickou výzkumnou infrastrukturu na světě. Observatoře ESO jsou umístěny v severním Chile, kde jsou ideální klimatické podmínky pro astronomická pozorování. V současnosti organizace buduje v poušti Atacama největší optický teleskop na světě nazvaný ELT. Jeho primární zrcadlo bude dosahovat průměru 39 metrů a bude přibližně stomilionkrát citlivější než lidské oko. Účast České republiky v ESO zajišťuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Astronomickým ústavem AV ČR, v. v. i.